ANALISIS STRATEGI PEMASARAN DAN KUALITAS PELAYANAN DALAM MENINGKATKAN KEPUASAN NASABAH

Fifi Fitriyani

Abstract


This research aims to determine the influence of marketing strategies and service quality in increasing customer satisfaction (Case Study at FIF Group Federal International Finance, Bandar Lampung City). The sample in this research was FIF Group Federal International Finance customers in Bandar Lampung City, totaling 98 respondents. Primary data in this research was obtained through questionnaires distributed to respondents and secondary data in this research were sales and service elements of FIF Group Federal International Finance Bandar Lampung City. The analysis techniques used are data quality testing, classical assumption testing, multiple linear regression analysis and hypothesis testing. Based on the results of data analysis, it can be concluded that marketing strategy and service quality have a positive and significant effect partially and simultaneously in increasing customer satisfaction at FIF Group Federal International Finance in Bandar Lampung City.


Full Text:

PDF

References


Agustina, M., Sanjaya, V. F., & Hasbullah, H. (2022). Pengaruh Inovasi Produk dan Promosi Terhadap Kinerja Pemasaran UMKM di Dusun Gunung Batu, Kecamatan Sumberejo, Kabupaten Tanggamus, Lampung. Jurnal Manajemen Dan Bisnis (JMB), 3(01).

Ahiruddin, A. (2022). ANALISIS PENGARUH ROA, BOPO DAN FDR TERHADAP CAR PERBANKAN SYARlAH Dl lNDONESIA PADA OTORlTAS JASA KEUANGAN. Ekombis Sains: Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Bisnis, 7(1), 51–60.

Anwar, A., Septarina, W., & Hairudin, H. (2022). Pengaruh Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan Sub Sektor Transportasi Udara yang Terdaftar Di BEI Periode 2018-2020. Strategic: Journal of Management Sciences; Vol 2 No 2 (2022): Strategic: Journal of Management SciencesDO - 10.37403/Strategic.V2i2.64 . https://jurnal.stiesultanagung.ac.id/index.php/strategic/article/view/64

Aryani, D. N., Yusda, D. D., Diwyarthi, N. D. M. S., & Setianti, Y. (2023). Pengaruh Promosi, Harga dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan pada Marketplace Shopee. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi), 9(6), 2438–2443.

Azriya, N., & Oktaria, E. T. (2020). Pengaruh Penyaluran Kredit terhadap Pendapatan Operasional BRI Unit Bumi Waras Bandar Lampung. Business and Enterpreneurship Journal (BEJ), 1(1).

Budiati, E., Yulistina, Y., Khaeriyah, K., & Putri, D. U. P. (2022). Management of Anxiety on Nurses in Facing Covid-19 at DKT Hospital Bandar Lampung. Indonesian Journal of Global Health Research, 4(1), 177–186.

Desmon, A. R. W. A., & Meirinaldi, Y. C. (2022). The Effect of Return on Asset, Return on Equity and Debt to Equity Ratio on the Value of the Manufacturing Firm Listed on Stock Exchange 2015-2019. MIC 2021: Proceedings of the First Multidiscipline International Conference, MIC 2021, October 30 2021, Jakarta, Indonesia, 196.

Desmon, D., Murti, W., Yolanda, Y., & Surya, A. (2023). Factors Affecting Investment in the Provinces of Sumatra Island. Proceedings of the 2nd Multidisciplinary International Conference, MIC 2022, 12 November 2022, Semarang, Central Java, Indonesia.

Hairudin, H., Hasbullah, H., & Rachmadi, A. (2020). Pengaruh Tingkat Bunga dan Resiko Kredit terhadap Pendapatan pada PT. Bank Danamon Indonesia Tbk. Business and Enterpreneurship Journal (BEJ), 1(2), 137–145. http://jurnal.umitra.ac.id/index.php/bej/article/view/591

Hakim, L. (2018). ANALISIS FAKTOR DALAM PEMBERIAN KREDIT YANG BERPENGARUH TERHADAP PERATAAN LABA BANK. TECHNOBIZ: International Journal of Business, 1(1), 5–8.

Hakim, L., & Oktaria, T. (2018). Prinsip kehati-hatian pada lembaga perbankan dalam pemberian kredit. Keadilan Progresif, 9(2).

Hasbullah, H., Meidasari, E., & Isabella, A. A. (2022). Kualitas Custumer Relationship Management terhadap Loyalitas Pelanggan pada Dealer Yamaha Bahana Pagar Bandar Lampung. Jurnal Enterpreneur Dan Bisnis (JEBI), 1(1).

Indriyani, S., Yusda, D. D., & Helmita, H. (2023). Pengaruh Pelayanan Dan Inovasi Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan Geprek Bensu Lampung. Ekombis Sains: Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Bisnis, 8(1), 59–67.

Loliyana, R. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Motivasi Kerja, Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pt. Asuransi Jiwasraya Di Bandar Lampung. Jurnal Perspektif Bisnis, 3(2), 97–105.

Loliyana, R., Loliyani, R., & Alando, K. (2024). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Pendidikan Kewirausahaan terhadap Minat Berwirausaha Siswa SMK Negeri 1 Baradatu Kabupaten Way Kanan. Inisiatif: Jurnal Ekonomi, Akuntansi Dan Manajemen, 3(1), 368–372.

Meidasari, E., Meliana, M., & Kusumawardani, N. (2022). Pengaruh Mutu Produk, Desain Dan Nilai Pelanggan Terhadap Loyalitas Konsumen Pada Batik Gabovira. Inovatif: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi, Bisnis Digital Dan Kewirausahaan, 1(3), 253–259.

Nadhira, T. S. (2023). ANALISIS PENGARUH BOPO, NIM DAN LDR TERHADAP PROFITABILITAS BANK YANG TERDAFTAR PADA BEI INDONESIA. Prosiding Seminar Nasional Universitas Borobudur Publikasi Hasil-Hasil Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 175–183.

Nurahman, D., Reny, W. A. A., Desmon, D., & Anisa, N. (2023). The Urgency of Indonesian Collaboration with International Organizations in Terms of Cooperation and Exchange of Information on Economic Crime and Money Laundering. International Conference on “Changing of Law: Business Law, Local Wisdom and Tourism Industry”(ICCLB 2023), 429–436.

Oktaria, E. T. (2024). THE INFLUENCE OF SERVICE QUALITY AND FACILITIES ON SATISFACTION AND THEIR IMPACT ON LOYALTY AT NATAR MEDIKA HOSPITAL. JIM UPB (Jurnal Ilmiah Manajemen Universitas Putera Batam), 12(1), 371–386.

Oktaria, E. T., Yuniarthe, Y., Hairudin, H., Wengrum, T. D., Khoiriah, N., & Adelita, I. (2023). SARANA PUBLIKASI DAN MEDIA PROMOSI PRODUK KREATIFITAS SISWA MENGGUNAKAN E-COMMERCE PADA SMK GADING REJO KABUPATEN PESAWARAN. Jurnal Pengabdian UMKM, 2(1), 78–83.

Pratama, J. Q., Isabella, A. A., & Loliyani, R. (2024). PENGARUH PENGETAHUAN KEWIRAUSAHAAN DAN MOTIVASI TERHADAP MINAT BERWIRAUSAHA. Jurnal Enterpreneur Dan Bisnis (JEBI), 3(1).

Putri, V. A., Anwar, A., & Yudhinanto, C. N. (2023). PENGARUH EVENT MARKETING, HARGA DAN PENDAPATAN KONSUMEN TERHADAP MINAT BELI MOTOR NMAX PADA YAMAHA LAUTAN TEDUH KEDATON. Prosiding Seminar Nasional Universitas Borobudur Publikasi Hasil-Hasil Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 334–342.

Silvia, D., & Yulistina, Y. (2022). Pengaruh Current Ratio, Return On Asset, Debt To Asset terhadap Financial Distress Selama Masa Pandemi. Global Financial Accounting Journal, 6(1), 89–99.

Wijaya, E. S., & Sukranatha, A. A. K. (2018). Pencegahan Kredit Macet Dengan Penerapan Prinsip Kehati-Hatian Dalam Penyaluran Kredit Perbankan. Kertha Semaya: Jurnal Ilmu Hukum, 4, 1–13.

Yulistiani, H., Loliyani, R., & Bakti, U. (2023). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Dan Motivasi Berwirausaha Terhadap Minat Berwirausaha Pada Siswa SMK Patria Gadingrejo, Pringsewu. Journal of Society Bridge, 1(3), 52–64.

Yulistina, Y., Silvia, D., Anwar, A., & Deffi, S. W. P. (2023). Literasi Penyusunan Laporan Keuangan Dan Pajak Di SMP 17 Kota Bandar Lampung. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(3), 5633–5636.

Yulistina, Y., Silvia, D., & Miftahul, E. (2020). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Return Saham Dampaknya Terhadap Financial Destress Pada Perusahaan Sektor Logam Terdaftar Di Bei Tahun 2014-2018. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 11(2), 1–11.

Yulistina, Y., Yasin, S. A., Arsad, A., Dirman, R., & Rahmah, R. (2023). Hubungan Tingkat Pengetahuan Pasien dengan Minat Perawatan Saluran Akar Gigi di Poli Gigi RS Daerah Beriman Balikpapan 2023. Journal of Pharmaceutical and Health Research, 4(2), 297–302.

Yusda, D. D., Anwar, A., & Oktaria, E. T. (2022). SOSIALISASI PINJAMAN KREDIT BERBASIS EKONOMI SYARIAH. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 1559–1561.

Yusda, D. D., & Oktaria, E. T. (2021). PENGARUH PERILAKU PENGUNJUNG TERHADAP LOYALITAS PENGUNJUNG WISATA DESA PULAU LEGUNDI, PADANG CERMIN. TECHNOBIZ: International Journal of Business, 4(1), 1–4.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.